„Vzděláváním k podnikání“. Mohla byste více tento nový vyučovací předmět specifikovat?
Cílem projektu je žákům, co nejvíce přiblížit možnosti budoucího vlastního podnikání. Jeho prostřednictvím jsou seznamováni se všemi aspekty potřebnými k založení svého podnikání a teoreticky připravováni ke skutečnému zahájení podnikání třeba ještě i během studia.
Měli žáci možnost využít vědomosti z tohoto předmětu již během studia?
Ano, samozřejmě. Získané vědomosti a dovednosti měli žáci možnost využít i v rámci JA Studentské firmy. Bohužel, nemůžeme vždy ovlivnit průběh, tentokrát se nám do cesty postavil silný soupeř, a to koronavirová epidemie. Uzavření škol do konce školního roku, proto nedovolilo dokončit ani výuku (teoretickou přípravu), ani vlastní praxi, při které mělo dojít o ověření úspěšnosti roční společné práce.
„Došlo k výuce odborníky z praxe, což je v českém školství výjimka.“
Je v tomto ohledu předmět něčím výjimečný?
Ano, došlo k výuce odborníky z praxe, což je v českém školství výjimka. Co může být více než propojení teorie s praktickými zkušenostmi. Vedlejším efektem byla i forma on-line výuky, která paradoxně žáky připravila na dobu koronavirové epidemie.
Jak probíhaly přípravy? Spolupracovali jste na osnovách a podkladech?
Ano, spolupráce byla v tomto ohledu nezbytně nutná. Jednotlivé tematické okruhy navrhli lektoři družstva Ergotep a poslali nám vše k vyjádření a schválení. To proběhlo bez komplikací. Vlastní obsah tematických okruhů byl již na jednotlivých lektorech z Ergotepu.
Nastaly nějaké komplikace v průběhu výuky?
Zpočátku vázla komunikace mezi naší vyučující ekonomiky a lektory, navíc škola nedostala žádné podklady pro první tematický okruh. Žáci se na základě toho neorientovali v on-line výuce lektora a měli tak pocit, že jde o ztracený čas. Tento nešvar byl brzy odstraněn. Vlastně, spolupráce mezi vyučující školy a lektory byla takovou „Achillovou patou“ projektu a stala se nejdůležitějším podnětem ke zlepšení do budoucna.
Co se týká ŠVP (Školní vzdělávací program), jak je to s tímto předmětem?
Vše je v souladu s výukou. Jednotlivé tematické okruhy jsou součástí ŠVP pro Obchodní akademii ve 4. ročníku v předmětech Ekonomika a Informační technologie. Důležitý je pohled objektivní. Zeptali jsme se proto jedné z lektorek předmětu Vzděláváním k podnikání, a to Petry Černé, ředitelky personalistiky.
Vzděláváním k podnikání. Projevili o tento předmět žáci zájem?
Ano, určitě měli zájem. Často se dotazovali a byla pro ně zajímavá témata, která se jich budou po ukončení střední školy bezprostředně týkat. Oslovily je poznatky z praxe při provedení přijímacího pohovoru, co napsat či nenapsat do životopisu a celkový přístup k těžce postiženým osobám v integračním sociálním podniku.
Co je cílem tohoto předmětu?
Cílem je seznámit žáky, budoucí absolventy OAJL s prostředím integrační personalistiky sociálního podniku. Především získání informací o pojmech integrační personalistika a komplexní integrace, předání praktických zkušeností personalistů, na co se mají připravit, když budou žádat o práci a v neposlední řadě i získání uceleného přehledu, možnosti podpor zaměstnavatelů zaměstnávající OZP ze strany státu.
„Absolventi jsou tzv. nepopsaným listem“.
Jaký je osobní pohled personalisty na možnosti uplatnění lidí s hendikepem, zejména po ukončení vzdělání, kdy nemají žádnou praxi?
Pro mě jako personalistu jsou absolventi tzv. „nepopsaným listem“. Nemají sice žádnou praxi, ale měli by mít alespoň chuť do práce a pracovní návyky. Když je chuť do práce, může zaměstnavatel dovzděláním a další podporou získat velice efektivní a kvalifikované zaměstnance. Je to o čase a komunikaci, které vložíte do nového zaměstnance.
Pokud vše dopadne na úrodnou půdu, získáte schopného a loajálního zaměstnance. Já za sebe se práci s mladými lidmi nebráním, naopak mě nabíjí svojí aktivitou a pozitivním myšlením. Vždy je zde ale riziko, že po nějakém čase odejdou do jiného zaměstnání nebo za partnerem do jiného města.