Kdy vznikl nápad na založení Tiskárny Broumov?
Tiskárna Broumov je dceřinou organizací spolku Agentura pro rozvoj Broumovska, který se baví celou řadou projektů v oblasti regionálního rozvoje a kultury. Nápad vznikl ve chvíli, kdy se nám zdálo, že už tiskneme tolik, že bychom část provozu zvládli s vlastními zakázkami. Zajímavé nám přišlo, že pokud by tiskárna fungovala, čemuž jsme věřili, mohla by případná dividenda přispět na naše další projekty, tedy postavit další zdroj financování našich neziskových aktivit. Z části se naše představy naplnily, z části bylo vše o dost těžší. Tiskárnu jsme založili jako sociální podnik před 7 lety.
Jaká je vaše funkce v podniku?
Jsem vlastně výkonným manažerem, který se stará prakticky o vše, jak to už u malých firem bývá. Primárně mám polygrafické vzdělání a starám se o odborné vedení tiskárny a tisk, tedy o profesionální kvalitu, na které stavíme naše úspěchy. Nicméně se zabývám i vedením kolegů, jejich výběrem, motivací týmu a v neposlední řadě obchodem. Částečně mě podporují kolegové z Agentury pro rozvoj Broumovska, ale znáte to, co si neuděláte, často není.
„Tištěné materiály mají stále smysl, ale doba je dynamická a rychle se mění.“
Úspěšně působíte v oblasti digitálního tisku. Můžete nám více popsat tuto činnost?
Tiskárna na trhu úspěšně působí v oblasti digitálního tisku zejména pro propagaci a marketing podniků, obcí a jiných institucí. Zároveň se zabývá tiskem fotoproduktů pro individuální zákazníky. Pracujeme tedy jako špičková nízkonákladová tiskárna v režimu B2B i B2C. Úspěch stavíme na moderní tiskařské digitální technologii a jsme vybaveni kompletním strojovým parkem k poskytování polygrafických služeb na vysoké úrovni. Jsme registrovanou sociální firmou a zároveň chráněnou dílnou, což rozšiřuje naši nabídku nejen o aspekt odpovědného podnikání, ale i o možnost pro zákazníka uplatnit nákup služeb v režimu náhradního plnění za sociální odvody státu. Nicméně primárně stavíme právě na kvalitě, individuálním přístupu, flexibilitě a rychlosti. Neumíte si představit, kolik šetříme některým našim klientům třeba tím, že tiskneme malé náklady častěji. Tištěné materiály mají stále smysl, ale doba je dynamická a rychle se mění. Když vytisknete tisíce reklamních brožur, může se stát, že než je použijete všechny, už nejsou aktuální a pak je vyhazujete, což považujeme za plýtvání. Ještě více se to projevuje, když máte více jazykových mutací. U nás je cena skoro stejná při tisku 100, 500 či 1000 kusů, zvláště pro zákazníky s rámcovými smlouvami. Pak můžete po každých 50 či 100 kusech upravit tiskové podklady a také nedržet velké zásoby tiskových výstupů.
„Některé principy integračního sociálního podniku naplňujeme již nyní, ale o formální transformaci jsme ještě nerozhodli.“
Co vedlo k tomu, založit sociální podnik?
Důvody byly v zásadě dva. Jednak v našem regionu žádný podnik tohoto typu nebyl, a proto jsme chtěli vytvořit nabídku zaměstnávání tohoto typu. Druhým důvodem bylo,
že na rozjezd tohoto podniku bylo možné získat podporu, bez které by založení firmy nebylo reálné. Tento typ podniku je udržitelný i bez dotace, naší nevýhodou, kterou jsme museli překonávat, ale byla geografická pozice provozu.
Uvažujete nad transformací na integrační sociální podnik?
Některé principy integračního sociálního podniku naplňujeme již nyní, ale o formální transformaci jsme ještě nerozhodli.
Spolupracujete i s jinými sociálními podniky?
Ano, spolupracujeme rádi, s celou řadou z nich. Sami jsme členem Asociace společenské odpovědnosti a snažíme se sledovat dění v této oblasti.
Zaměstnáváte zaměstnance s postižením. O jaký hendikep se jedná?
V našem případně se v současné době jedná o kolegy s pohybovými potížemi a po onkologickém onemocnění.
Jaké pracovní pozice těmto zaměstnancům nabízíte?
Zaměstnanci u nás pracují na plné i na částečné pracovní úvazky převážně v dokončovací výrobě.
V tomto podnikání je důležité vzdělávání. Jak probíhá u vás?
Zde máme určitě co dohánět. Ale vzdělávat se musíme, protože vývoj v naší oblasti, tedy digitálním tisku jde rychle dopředu, stejně jako aspekty zaměstnávání kolegů s hendikepy.
Výnosy jdou z velké části na financování aktivit v neziskové sféře. Dá se to finančně zvládnout?
Otázka není přesná. Na financování aktivit v neziskové sféře jdou až naše případné zisky k rozdělení. Polovina zisku jde primárně podle principů sociálních firem do rozvoje našeho vlastního podnikání, v našem případě je to zatím více než polovina. Zbytek poskytneme formou dividendy spolku, který nás vlastní a který vše využije na své převážně kulturní a vzdělávací programy. Náš jediný společník dobře chápe, že do podnikání je třeba investovat, a proto hledáme investiční příležitosti pro náš tiskařský provoz pravidelně. Pravdou je, že nyní jsme z našich výnosů investovali i do jiné oblasti sociálního podnikání naší firmy, ale parametry jsou nastavené tak, aby to tiskárnu neovlivnilo. Tedy 100 % našich zisků pomáhá, část na rozvoj našeho vlastního podnikání a zaměstnávání kolegů s hendikepy a zbytek na kulturní aktivity našeho vlastníka, kterým je právě spolek Agentura pro rozvoj Broumovska.