Působíte na pozici správce IT, učitele a zároveň máte na starosti studentskou firmu Plackacom?
Do tohoto projektu mě přizval kolega, tehdejší učitel předmětu s názvem Fiktivní firma. Již tenkrát jsem se na činnosti fiktivních firem podílel, protože v rámci předmětu jsme jezdili také na veletrhy a žáci potřebovali být vybaveni IT technikou. Logicky tak ze situace vyplynulo, že jsem se začal o fiktivní firmy zajímat. Loni jsem byl delegován jako metodik pro fiktivní firmy a také pro projekt studentských JA firem, do kterého jsme se rozhodli vstoupit.
Žáci se v rámci dobrovolné činnosti nebo výuky učí podnikat. Co nám k tomu můžete říci?
Ano, je to přesně tak. Žáci si na začátku školního roku vymyslí a zároveň připraví svůj podnikatelský záměr. Následně se jej snaží do určité míry realizovat. Shání zakázky, řídí marketingové aktivity a zároveň vytváří cílový produkt. Poté jednají se zákazníky, potažmo potenciálními odběrateli. Činnosti se v podstatě nijak neliší od běžné, reálné firmy.
„Náš studentský podnik se zabývá výrobou a prodejem drobných reklamních předmětů.“
Jaká je činnost studentského podniku?
Náš studentský podnik se zabývá výrobou a prodejem drobných reklamních předmětů jako jsou placky, otvíráky, přívěsky, zrcátka či magnety. Produkty nabízíme jednak formou e-shopu a jednak formou nabídek na nejrůznějších akcích. Případně zaměstnanci studentské firmy oslovují podnikatele či podniky a nabízí jim své služby.
„Učitel by ideálně neměl do samotné výuky vůbec zasahovat.“
Jaká je během výuky role učitele?
Ideálně by učitel do samotné výuky neměl vůbec zasahovat. V podstatě pouze s ředitelem studentské firmy probere plán následující hodiny. Poté už si veškerou činnost řídí ředitel firmy sám. Ve skutečnosti je potřeba intervenovat ve třídě a nasměrovat je k tomu, aby byl výsledný produkt co nejlepší.
Veškerá činnost probíhá v rámci školní výuky?
Je možné to tak udělat. Avšak u nás ve škole jsme se rozhodli, že studentský podnik bude dobrovolná činnosti. Probíhá po vyučování a scházíme se pravidelně jednou týdně. V podstatě se jedná o poradu, kdy se domluvíme, co je potřeba zařídit do dalšího týdne a rozdělí se jednotlivé úkoly.
Žáci se učí ve školách teorii, o praxi nemají často ani představu. Jak je to v případě tohoto předmětu?
V tomto případě je to opravdu odlišné. Zde se právě propojuje teorie s praxi. Žáci mohou osvojené znalosti aplikovat v rámci tohoto předmětu do praxe.
„Žáci se mohou přesvědčit, že učivo není vždy o biflování.“
Je důležité, aby byli žáci motivováni. Jak jim v tomto ohledu pomáháte, podporujete je?
Samozřejmě. Žáci se na naší škole mohou přesvědčit, že učivo není vždy o biflování. Mohou si prakticky vyzkoušet, co se v ostatních předmětech neměli možnost naučit.
Mají žáci možnost porovnat své zkušenosti s jinými školami?
Určitě. Jednou za rok se v Praze koná velký veletrh JA firem, na který se samozřejmě chystáme. Veletrhu se účastní zhruba padesátka škol a nabízí formou propagace své produkty. Jednak ostatním návštěvníkům z řad škol, ale i široké veřejnosti, protože se tento veletrh koná přímo v obchodním centru.
Jaké jsou úspěchy. Daří se vám?
JA firma Plackacom je projekt, se kterým právě začínáme. V současnosti máme realizované zakázky v objemu několika desítek tisíc korun.
Navštěvujete také zahraniční veletrhy. Jaká úroveň JA firem, potažmo studentských podniků je v zahraničí?
Zahraniční veletrhy navštěvujeme v rámci předmětu s názvem Fiktivní firma. Tím, že jsme začínající studentský podnik, tak jsme doposud v zahraničí nebyli. Ovšem každý rok se koná v partnerských zemích JA mezinárodní veletrh. Na tento veletrh jsou pozvání vítězové národních kol, v našem případě českých veletrhů. Osobně neskromně předpokládám, že bychom se do pěti let mohli na takový veletrh podívat.
Daří se vám získávat i reálné zakázky?
Samozřejmě. Studentské JA firmy jsou na reálných zakázkách založeny. Žáci jsou vyzýváni, aby sami aktivně vyhledávali zakázky a oslovovali potencionální obchodní partnery, což se jim v případě naší studentské firmy daří.
„Hlavním přínosem je rozhodně užitečné propojení teorie s praxí.“
Otázka na závěr: V čem spatřujete největší přínos této činnosti?
Přínosů je hned několik. Hlavním je rozhodně užitečné propojení teorie s praxí. Dále osvojení si pracovních návyků. Úspěšnost daného podniku záleží pouze a jen na činnosti, snaze a píli samotných žáků, nikoli na práci učitele. V neposlední řadě je velkou motivací finanční ohodnocení. Veškerý zisk z činnosti si zainteresovaní žáci závěrem školního roku rozdělí mezi sebe.