Zmiňovala jste bydlení, potřebu pomoci s financemi. Jak s vašimi zaměstnanci pracujete?
Věci, které se týkají jejich osobního života, se snažíme, aby bistro řešit nemuselo. Může vzniknout nějaká záchytná informace, že je problém. S dotyčným člověkem si popovídáme a snažíme se řešení přesunout na kompetentního pracovníka. Je zapotřebí, aby bylo řešení pro naše lidi srozumitelné.
Co se týká bistra, funguje tu speciální podpora, která především spočívá v práci daného člověka. Tak jako tomu je u jakéhokoliv jiného pracovníka. To znamená, že pro něho je prostředí, ve kterém pracuje, srozumitelné, abychom mu nekladly více překážek než je nezbytně nutné. Snažíme se být srozumitelní, jak v přístupu, tak v postupech a již zmiňovaném prostředí. Zároveň je vždy přítomen pracovník, který našemu člověku dokáže pomoci v případě neobvyklé události.
Je velmi důležité, aby každý mohl práci vykonávat samostatně, ale aby měl podporu pro případ, kdyby se dělo něco nad rámec jeho činnosti. Tuto podporu využívají v případě nějaké technické poruchy na vybavení bistra nebo v případě, že bistro navštíví velká skupina lidí, což se stává. V těchto případech pomůžeme hosty usadit a obsloužit, aby nevznikal zbytečně nějaký konflikt.
Musím však říci, že většina vedoucích pracovníků, které tu máme, má speciální pedagogické vzdělání nebo sociální práce. Máme také kolegy, kterým je naše práce blízká. Dokonce jedna kolegyně studovala medicínu, ale doposud ji nedostudovala. Má od nás však průpravu, jakým způsobem fungovat v rámci práce s člověkem s mentálním postižením a vše skvěle funguje.
„Věříme, že člověku, který stojí za barem, je velmi nepříjemné, když vedle něho někdo stojí a hlídá jeho práce.“
Do bistra přijde najednou mnoho lidí, taková situace nastane. Jak funguje podpora, kterou na kavárně vaši zaměstnanci mají?
Je to o důvěře. Věříme, že tomu člověku, který stojí za barem, je velmi nepříjemné, když vedle něho někdo stojí a hlídá jeho práce. Věříme, že Gabriela (naše pracovnice v bistru) sama za sebe je schopná být zodpovědná, protože jsme ji zacvičili tak, aby vše opravdu zvládla.
„Pokud mám nějaký problém, musím si nejdříve říci o podporu.“
Pomáháte obsluze na kavárně i jiným způsobem?
Co občas uděláme, je taková neformální podpora. Když v bistru sedím a pracuji na počítači, vidím, pokud je něco v nepořádku. V takovém případě ihned za obsluhou přijdu a řešíme danou situaci. Bývá to velmi nárazově, například je to nepochopení se se zákazníkem, to se někdy může stát. Nicméně se snažíme všechny lidi za barem naučit, že mám-li problém, je lepší si říci o podporu. A to je princip všech našich služeb. Stejné je to v bydlení, pokud mám nějaký problém, musím si nejdříve říci o podporu.
Vašim zaměstnancům poskytujete také bydlení. Řešíte nějak i dopravu.
Dojdou. (smích) Naši zaměstnanci jsou z Hradce Králové.
„Naším cílem je přiblížit se naprosto běžné práci.“
Dočetl jsem se, že jste integračním sociálním podnikem. Pracujete s vašimi zaměstnanci i nad rámec jejich pracovní doby?
Snažíme se to nedělat stejně tak, jako je tomu v běžné práci. Naším cílem je přiblížit se naprosto běžné práci. Můžeme společně trávit čas v rámci teambuildingových aktivit tím, že jdeme po náročné akci na pivo.
„Je super, když lidé prožívají svůj volný čas a zaměstnavatel o tom neví a nezná každý jejich krok.“
Respektive řešíte nějak jejich volný čas?
Neřešíme. Za mě je super, když lidé prožívají svůj volný čas a zaměstnavatel o tom neví a nezná každý jejich krok. Takto se snažíme, abychom se do toho volného času sobě navzájem netrefovali. Snažíme se také dodržet pravidlo, že si o víkendu nevoláme, abychom si odpočinuli a byli potom v práci na sebe aspoň trochu milí.
„To nejlepší, co můžeme udělat, je lidi vzdělávat ve chvíli, kdy tu danou činnost dělají.“
Velmi důležité je také rozvíjet vzdělávání. Mají vaši zaměstnanci nějakou možnost?
Většinu kurzů, které pro naše lidi pořádáme, je s externím lektorem. Navštíví nás odborník, snažíme se tady náplň a formu přizpůsobit tak, aby jim to něco dalo. Vzhledem ke zkušenostem v práci s lidmi s postižením víme, že jsou schopni se soustředit zhruba půl hodiny, maximálně hodinu času. Má-li mít kurz nějaký přínos, nesmí být dlouhý, ale cílený. To nejlepší, co můžeme udělat, je lidi vzdělávat ve chvíli, kdy tu danou činnost dělají. Co se týká interního lektorování, lidi školíme tím způsobem, že si na ně prostě najdeme čas. V takové situaci řešíme zvyšování kvality nebo třeba pracovní postupy. Do školení samozřejmě nepočítáme porady, které máme pravidelně. Zaměřují se na to, aby lidé sami řekli, že se chtějí v dané činnosti posunout dál. Právě lidé za barem jsou nejčastěji ti, kteří sbírají informace od zákazníků. Jak jsem již zmiňovala, snažíme se maximálně, aby naši zaměstnanci svou činnost zvládali dobře sami. Oni jsou vlastně ti, kteří přijdou a řeknou: „Já bych chtěl, aby se dělala ledová káva se šlehačkou a zmrzlinou.“ V takovém případě se nad tím můžeme zamyslet, pokud to například zákazníci poptávají.
„Někdo má problémy se zrakem, jiný nezvládá číst, podle jejich potřeb přizpůsobujeme pracovní postupy.“
Zůstaneme ještě u vzdělávání. Co byste mi mohla říci o formě učení Easy to read, kterou využíváte?
Chceme-li našim lidem vytvořit nějaký postup, je zapotřebí, aby mu rozuměli. Jednotlivé postupy si vytváříme sami, zabere nám to mnoho času. Máme 3 zaměstnance, u kterých potřebujeme, aby pro ně bylo vše srozumitelné. Někdo má problémy se zrakem, jiný nezvládá číst, podle jejich potřeb přizpůsobujeme pracovní postupy. Nejdříve zjistíme, zda dotyčný všemu rozumí, teprve poté vše přizpůsobujeme. Využíváme hodně velká písmena, srozumitelné obrázky. Zpočátku tyto návody používají denně, ale po určité době již nemusí, mohou jej odložit a využít opět v případě jejich potřeby. Je to pro případ nácviku, pokud má někdo problém, návod si vezme a pracuje podle toho.
„Jsme moc rádi, že jsou zde mladí talentovaní lidé, kteří mají chuť a jdou do realizace s námi.“
Co plánujete do budoucna? Máte nějaké vize?
Momentálně nás plně zaměstnává vize letního programu, který jsme započali loni. Provozujeme letní kino na Pivovarském náměstí, tady u bistra a již první ročník sklidil velký úspěch. Z původního počtu návštěvníků, což bylo 150 lidí na prvním promítání, jsme při dalších měli návštěvnost až 800 lidí. Měli jsme pocit, že je v létě Hradec Králové evakuovaný, kde se všichni vzali? Je potřeba nabídnou divákovi zajímavý program. Spolupracujeme s biografem Etienne, který po celém Východočeském kraji promítá. Máme radost, že spolupráce funguje tak skvěle. Naší vizí je vše zdárně přežít. Jsme však moc rádi, že jsou zde mladí talentovaní lidé, kteří mají chuť a jdou do realizace s námi.