Činnost máte různorodou. Proč se váš podnik pustil do práce s hendikepovanými v oblasti pekařství?
Markéta Štěpánová: Naší cílovou skupinou jsou převážně lidé s mentálním postižením a duševním onemocněním. Jako první vznikla tréninková kavárna v Rychnově nad Kněžnou jako sociální služba a sociální rehabilitace. A na základě toho vznikaly další služby, kdy kapacita v tréninkové kavárně nebyla dostačující a zároveň jsme potřebovali najít nějakého dobrého dodavatele zákusků do našich kaváren, což se nám dlouhodobě nedařilo. Takže vznikla pekárna v Kvasinách, což je sociálně terapeutická dílna. Máme také tréninkovou kavárnu v Náchodě a z oblasti podpory bydlení máme služby tréninkový byt v Rychnově nad Kněžnou a podporu samostatného bydlení.
Co bylo dál?
MŠ: Potom vznikaly sociální podniky jako reakce na to, že tu byli lidé s dostatečnými dovednostmi a schopnostmi, aby mohli pracovat, vydělávat si, uplatnit se a více se osamostatnit. To je vlastně naše hlavní krédo - samostatný život a fungovat jako kdokoliv ostatní.
Lucie Rajskupová: Proto také v roce 2009 vznikla úklidová firma.
MŠ: A potom v roce 2014 vznikla Pekárna Na plechu, protože jsme jezdili na různé akce a viděli jsme dobré nápady. Měli jsme další zájemce o pracovní uplatnění, což už se nedalo skrze úklidovou firmu naplňovat. Pekárna na plechu zajišťuje pečení dortů, slaného pečiva a drobných výrobků. Funguje pro odběratele na Rychnovsku a Náchodsku. Máme i výjezdní akce a děláme i catering. Mohou si od nás objednávat i soukromé osoby.
Tolik historie, ale jakým způsobem se snažíte začleňovat hendikepované lidi, ať už do podniku či nazpět do společnosti?
MŠ: V pekárně máme buď pracovníky, kteří prošli našimi sociálními službami a je pro ně snadné adaptovat se na podmínky podniku. Dobře to funguje a je to poměrně dobře provázané. Naši pracovníci proto už mají nějaké návyky, které chceme, aby splňovali.
„Pracujeme s lidmi komplexně od začátku, když procházejí rehabilitací a ve službách jsou propojení, i co se týče bydlení, kdy jim pomáháme s úřady a úkony v běžném životě.”
Jaké jsou?
MŠ: Už život v sociální službě se snažíme připodobnit ke klasickému zaměstnávání. Snažíme se proto nastavit podmínky, jaké by měli v jakékoliv jiné práci. Samozřejmě s mírou podpory, kterou potřebují. Učíme je věci týkající se pracovní doby, činnosti, návyky. V pekárně a v kavárnách se naučí to, že musí splňovat hygienická pravidla, jako v kterémkoliv jiném podniku a také zodpovědnosti. Ač jsme zkrátka pořád sociální služba či podnik, musíme splňovat hygienické normy, jako jakákoliv jiná provozovna. To vše se již v sociální službě učí a mají to potom o mnoho jednodušší, když přestoupí na chráněné pracoviště.
Jsou dopady tak pozitivní a výsledky vaší práce tak dobré, že vaši klienti a také zaměstnanci odcházejí na volný trh práce?
LR: Určitě ano, jsou tam první vlaštovky. V úklidové firmě mám dva bývalé zaměstnance a brzy bude i třetí, kteří se dostali na volný trh práce. Jak z pekárny, tak také z úklidové firmy odcházejí velmi dobře připravení. Víte, z běžného života neznali pravidelné vstávání do práce, takže i režim se jim dostane pod kůži.
Jaký přístup vůbec vyžaduje zaměstnávání mentálně hendikepovaných lidí a duševně nemocných?
LR: Samozřejmě je to velmi individuální. Když někoho zaměstnáváme, dopředu podle zákona nevíme, s jakou nemocí a problémem k nám přijde. Pracujeme přesně podle potřeb daného člověka.
MŠ: Je to také v nastavení pracovní doby. Vždycky jsme domluvení se zaměstnancem, co potřebuje a zvládne. A také je to o činnosti. Například pekárna je hodně komplexní povolání a pracovníci ne vždy zvládnou všechno. Takže je specificky směřujeme. Víme o činnostech, které stoprocentně samostatně zvládají, nebo s nějakou asistencí, anebo jsou těžší úkony, které už nezvládnou, ale vykonává je zase někdo jiný, kdo to zvládá. I takto jim vše přizpůsobujeme.
Jak u vás funguje integrační personalistika?
MŠ: Pracujeme s lidmi komplexně od začátku, když procházejí rehabilitací a ve službách jsou propojení, i co se týče bydlení, kdy jim pomáháme s úřady a úkony v běžném životě. V pekárně jim pomáháme spíše v pracovní oblasti a oblasti pracovních návyků. Třeba pracovník v Pekárně na plechu využívá i služeb samostatného bydlení, kde mu pomáhají v různých dalších oblastech. Když chce a potřebuje, dokážeme obsáhnout širokou škálu aktivit.
Jakou výrobu jste společně se zaměstnanci zavedli?
MŠ: Výroba je široká. Děláme dorty a také koláče, máme zákazníky, kteří si odebírají. Jezdíme i po jarmarcích a přes rok máme pravidelný prodej před závodem Škoda v Kvasinách, kde už si to lidé oblíbili. Máme tam stánek každý čtvrtek. Z řad veřejnosti už nás lidé znají, takže si od nás objednávají na narozeninové slavnosti. Mezi naše velmi oblíbené produkty patří i svatební koláčky, které jsou bezkonkurenční. Kdo je zná, tak ví. A vyrábíme i trvanlivé slané i sladké pečivo.
Rozjeli jste tedy spolupráci i se Škodou?
MŠ: Ano. Začali jsme skrze tyto prodejní akce ve čtvrtek. Navázali jsme s nimi bližší kontakt, kdy z řad odborů vzešel požadavek na vánoční cukroví, takže jsme měli i tuto spolupráci. Měli jsme tam jednu cateringovou akci. Ale zatím se spolupráce rozjíždí a vše je na počátku.
Iva Laštovicová (koordinátorka sociálních podniků vstoupí do rozhovoru): Spolupráce se Škodou trvá už několik let, ale v minulosti šlo hlavně o finanční podporu z jejich strany, několikrát jsme získali prostředky z jejich grantového programu. V poslední době se ale spolupráce více rozvíjí, Škoda nám například bezplatně zapůjčila vůz, který již skoro rok slouží úklidové firmě. Myslí na nás také při jejich různých akcích, kdy s námi spolupracují, ať už to byl catering při otevírání cyklostezky, nebo zajištění vánočního cukroví pro zaměstnance.
Zatím máte tedy hlavně jméno u zaměstnanců než u vedení?
MŠ: Rozumíme tomu, že jde o velký podnik, který má také hodně administrativy a je potřeba, aby si na nás zvykli. Obecně musíme říci, že jsou zatím zákazníci z této oblasti spokojení.
„Navázali jsme se Škodou bližší kontakt, kdy z řad odborů vzešel požadavek na vánoční cukroví, takže jsme měli i tuto spolupráci. Měli jsme tam jednu cateringovou akci. Ale zatím se spolupráce rozjíždí a vše je na počátku.”
Co speciálního najdeme ve vašich úklidových službách?
LR: Věnujeme se v podstatě všemu, co si představíte pod slovem úklid. Převážně fungujeme na Rychnovsku, kde uklízíme společné prostory bytových domů. Správci vždy volají nás na pomoc a také děláme úklidy domácností u seniorů, nebo velice zaneprázdněných lidí, kteří na to nemají tolik času. Od začátku, co fungujeme, obstaráváme také úklid úřadů, práci máme také na Obchodní akademii v Kostelci nad Orlicí, také na Náchodsku. Je tam perfektní provázanost. A také se specializujeme na mytí oken a musíme říct, že tím trávíme také hodně času. Čistíme koberce a čalounění. Jezdíme do domácností i velkých firem.
Kdo patří mezi vaše velké zákazníky?
LR: Mezi naše stálé zákazníky patří například Městský úřad v Kostelci nad Orlicí, Městský úřad v Náchodě, spousty bytových domů v Rychnově nad Kněžnou apod.
Hendikepovaní zaměstnanci, proto mají vždy doprovod zdravého člověka.
LR: Ano, samozřejmě. Mám pod sebou 24 lidí se zdravotním postižením a k tomu šest asistentek, které mají na starost nějakou skupinku zaměstnanců. Takříkajíc je vyšlu na nějakou zakázku delšího rázu, anebo na jednorázové akce. Například když někdo potřebuje velikonoční nebo vánoční úklid.