I přes nepřízeň poslední doby a stále přítomný COVID se podařilo dokončit výstavbu nové školy. Nyní již fungujete v běžném režimu. Co vedlo k vybudování nové budovy školy?
„Stará školní budova už začínala být pro naše potřeby malá a „nevyhovující“. Potřeby našich žáků vyžadují kompletně bezbariérovou školu, větší prostory pro individuální přístup a mnoho dalšího. Když se naskytla možnost postavit novou budovu podle našich představ, neváhala jsem.
Navíc stará školní budova má nové využití, sídlí v ní Denní stacionář „Lávka“, který je dalším důležitým zařízením. Docházejí sem klienti, kteří se vzhledem ke svému hendikepu nemohou uplatnit na trhu práce, ani v chráněných dílnách.”
Budova nové speciální základní školy v Bartošovicích byla slavnostně otevřena 16. září 2020. Výstavbu se podařilo zrealizovat a dokončit nejen díky paní ředitelce Broně Havlíkové. Velký respekt patří všem, kteří se na zrodu této potřebné školy podíleli. S dostavbou pomohli lidé a firmy ve veřejné sbírce.
„Společně se spoustou úžasných lidí, kamarádů, sponzorů, partnerů, podporovatelů, řemeslníků a skvělou stavební firmou IngDomy, s. r. o. se podařilo postavit krásnou novou školu a věřte mi, že to nebylo vůbec jednoduché. Bez jejich pomoci a bez finančních darů, nejen z veřejné sbírky, bychom to nedokázali“, říká ředitelka místní speciální školy.
Funguje škola v rozdílném režimu oproti jiným speciálním školám?
„Doufám, že ne. Díky naší paní ředitelce můžeme naši práci dělat podle nejlepšího vědomí a svědomí a přizpůsobovat vše potřebám dětí tak, jak je to zrovna potřeba. Věřím, že na ostatních speciálních školách je tomu stejně. Měli bychom chtít pro naše žáky jen to nejlepší“. Tvrdí jeden z pedagogů školy, Petr Žitný.
„Škola je kompletně bezbariérová. Navíc díky novým prostorům se po šesti letech fungování rozšířila o čtvrtou třídu. V současnosti ji může navštěvovat až 24 dětí. Momentálně školu navštěvuje 19 žáků, ale paní ředitelka Havlíková věří, že se celkovou kapacitu školy podaří brzy naplnit.”
Důležitou otázkou vzhledem k individuálnímu přístupu je personál. Kdo se v průběhu dne dětem, resp. žákům věnuje?
„V každé třídě je speciální pedagog a dva asistenti pedagoga. Ti se podílejí na výuce během dne a odpoledne. Po jejím skončení fungují tři oddělení školní družiny, jejichž organizaci zajišťuje vždy jedna družinářka, která určuje program a aktivity, a samozřejmě opět příslušný počet asistentů pedagoga.”
Součástí školy je i několik pokojů, které budou moci využívat rodiny dětí s hendikepem jako odlehčovací službu. Právě tu mají v neratovské škole v plánu zprovoznit, co nejdříve. Vývoj kolem pandemie COVIDU však komplikuje pokračování v rozdělané práci.
Jak významnou roli pro rodiče dětí odlehčovací služba může hrát?
„Velmi významnou. Představte si, že se staráte každý den o dítě s mentálním nebo jakýmkoliv jiným závažnějším postižením a nemáte prakticky žádný volný čas, jelikož samotná péče je obrovsky náročná. A najednou vám někdo nabídne, že si můžete udělat volný víkend podle vlastních představ a víte, že je o vaše dítě dobře postaráno.”
Tato služba je k dispozici pouze rodičům žáků neratovské speciální školy?
„Ne, je určena pro všechny, kdo o ní projeví zájem.” „Během roku a půl se postavila škola a opravdu na tom pracovali lidi dnem i nocí. Museli do toho vložit srdce,“ shrnula dojmy mnohých učitelka Lucie Podzemná.
Máte za sebou velkou výzvu, která se podařilo dotáhnout do zdárného konce. Jaké máte další plány?
„Udržet školu v chodu, zachovat standard, který jsme si nastavili a snažit se dělat naši práci co nejlépe. A rozhodně pár let nic stavět nebudeme. Ale kdo ví.”