Proč jste se pustili právě do vývoje rezervačního systému?
K tomu vedla poměrně přímočará cesta. Jak se firma rozrůstala, zvyšoval se i počet firemních zdrojů, jenž bylo třeba transparentně sdílet mezi kolegy. Více a více lidí si potřebovalo půjčit služební vůz, rezervovat zasedačku nebo mít třeba v určitou hodinu k dispozici přenosný projektor. Nebylo příliš efektivní zaznamenávat tyto potřeby na nástěnku, do excelové tabulky nebo třeba i sdíleného kalendáře. Dnes nám systém šetří hodiny a hodiny komunikace i nedorozumění, ke kterým již ze své podstaty nemůže dojít.
Whatspot, co to vlastně znamená?
Najít vhodné jméno pro novou službu je v dnešním přebrandovaném světě oříšek. Když jsme hledali vhodný název, vyšli jsme z předpokladu, že jednoho dne bychom chtěli službu nabízet i v zahraničí. Tak vznikl název z kombinace dvou anglických slov „what“ jaké a „spot“ místo, skvrna, flek. Mělo by to evokovat myšlenku: „Najdi si snadno místo, jaké potřebuješ“.
Nebylo tedy lepší sáhnout po nějakém konkurenčním řešení?
Předtím, než jsme se pustili do návrhu řešení a následného vývoje, tak jsme měli stejnou myšlenku. Otestovali jsme spoustu systémů, nicméně žádný nevyhovoval našim interním potřebám. Zároveň jsme cítili, že tímto můžeme kolegy posunout o další level výš a vybudovat vlastní vývojový tým. Což vychází i ze základního poslání Erotepu „dávat svým zaměstnancům podporu a vzdělání, aby se mohli plně realizovat v práci, která je baví a posouvá vpřed“.
Jste družstvo invalidů. Znamená to tedy, že na projektu pracují i hendikepovaní kolegové?
Ano, je to tak. A to mi na tom přijde naprosto úžasné. Podařilo se nám během předchozích let vychovat z vlastních zaměstnanců „ajťáky“, kteří dnes zvládají programování v různých jazycích, kódování, webovou analytiku, pokročilou administraci nebo třeba aplikační testování. Je neuvěřitelné sledovat, kam až se může každý z nás posunout, když dostane příležitost a má chuť do osobního rozvoje.
Podáváte to tak, jako by to šlo úplně samo.
Samozřejmě to tak jednoduché nebylo a není. Musíte narazit na člověka, který má chuť posunout svůj znalostní život vpřed. A to je stejné u zdravé i hendikepované osoby. Když se člověku nechce, nepohne s ním nic. Přidám jeden příběh ze začátku. Před lety jsem na útvaru IT nutně potřeboval nějakého kodéra. Nepodařilo se mi zajistit externistu a tak jsem zašel do jednoho našeho střediska a zeptal se: „Kdo by se chtěl naučit kódovat webové stránky?“. Všichni dali hlavu dolů a předstírali velkou zaneprázdněnost. Tak jsem zkusil druhou otázku: „Kdo umí odesílat emaily?“. Jedna kolegyně zvedla hlavu a skromně řekla „Já“. A dnes nám nakóduje vše, co si vymyslíme.
Opravdu zajímavé. Pojďme se vrátit zase zpět k Whatspotu. Jak je to složité začít systém používat?
Věřím, že je to velmi jednoduché. Je navržen jako SaaS (Software jako služba) aplikace. Což znamená, že je plně k dispozici v onlinovém prostředí a není třeba instalovat nic do vašeho počítače. Na www.whatspot.app stačí zaregistrovat organizaci, poslat pozvánku kolegům a můžete se pustit do efektivního způsobu rezervací. Nyní máme čerstvě spuštěn tzv. onboarding, což je rychlá nápověda zobrazující se při prvním přihlášení do systému. Ta ještě více usnadní první kroky v aplikaci.
Co všechno Whatspot umí?
V současnosti systém umožňuje provádět rezervace včetně schvalovacího procesu. Schvalování provádí přidělený manažer na dvě kliknutí třeba pomocí svého mobilního telefonu. Nedávno se nám podařilo rezervace ještě zrychlit díky QR samolepkám, které je možno nalepit na jednotlivé firemní zdroje, například na dveře zasedaček nebo palubní desky služebních vozů. Čerstvě umožňujeme provádět rezervace i neregistrovaným uživatelům, což je užitečné pro firmy, jenž nabízejí pronájem svých prostor veřejnosti.
To všechno zní zajímavě. Určitě máte spoustu dalších nápadů. Prozradíte nám, jakým směrem se bude projekt ubírat?
Díky tomu, že jsme Whatspot naučili anglicky, tak ho budeme nabízet i globálně. Z toho důvodu využíváme možnosti registrovat službu do mezinárodních softwarových katalogů. Systém učíme stále nové věci, vydáváme pravidelné updaty a o novinkách informujeme na webu v sekci „Co je nového“.
Jak již bylo zmíněno výše, spustili jsme onboarding, který budeme ještě vylepšovat. Prioritou je pro nás systém posunovat na základě zákaznické zpětné vazby, která výrazně ovlivňuje vývojovou roadmapu. Naši zákazníci by například ocenili větší propojenost s osobním kalendářem, což jim v dohledné době umožníme. Jak zákazníci přibývají, dostáváme další podněty, co by služba mohla obsahovat. Již brzy tedy umožníme přímou platbu za pronájem místnosti nebo jakéhokoli jiného zdroje pomocí platební brány. Ze služby se tak bude stávat přímý prodejní kanál. Zároveň postupně implementujeme měsíční statistiky, které firmě ukáží, jak efektivně využívá své zdroje. Zda nemá příliš mnoho služebních vozů nebo v jaké části dne a jaké zasedačky jsou nejčastěji využívané.
Je něco, co se nepovedlo? Čtenáře by tato otázka určitě zajímala.
Nevím, zda mám říci, nepovedlo. Ale určitě věc, která měla nepříjemný dopad, je stávající situace okolo pandemie. Načasovat spuštění projektu, který řeší rezervaci zasedacích místností a služebních aut, nemohlo dopadnout o moc hůř. Spustili jsme aplikaci v době, kdy firmy začaly přesunovat své zaměstnance do domácího prostředí, a tudíž potřeba po rezervaci firemních zdrojů šla logicky dolů. Nicméně věřím, že to nebude již dlouho trvat a svět se začne vracet pomalu zpátky.
Rozumím. Jaká je cena za použití vaší služby?
Na online aplikacích je skvělé to, že je můžete nabízet snadno i ve verzi zdarma. My jsme se k tomuto přístup také přiklonili. Pokud chce firma aplikaci používat zdarma, nic ji v tom nebrání. Má k dispozici plnou verzi, jediné omezení je počet zdrojů, kterým říkáme spoty. Pokud by podnik potřeboval využívat větší množství spotů, cena začíná na 299,- Kč měsíčně.
Chtěl byste na závěr něco vzkázat čtenářům?
Určitě bych jim chtěl poděkovat, že dočetli až sem a zároveň je požádat, aby si naši službu vyzkoušeli a zhodnotili, jak se jim líbí. Vzhledem k tomu, že produkt je spuštěn velmi krátce, jsme vděční za jakékoli podněty. Pokud by nějaká firma měla zájem o 15 minutové online představení, stačí napsat na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. a během krátkého času se vám ozvu já nebo kolega a domluvíme termín setkání.