Dobroty s příběhem jsou nakládané potraviny, které vznikly jako produkt pracovní terapie lidí s mentálním postižení v sociálně terapeutické dílně na Slapech. Proč právě tento název?
Protože se jedná opravdu o delikatesy. Naše první výrobky, konkrétně „Naložený hermoš s česnekem“ a „Utopence“ jsou podle originálního receptu z třicátých let. Naše dobroty za sebou mají také svůj příběh. Není jenom sýrový, ale i v tom, že pomáhá lidem, kteří se těžko prosadí na otevřeném trhu práce, pracovat.
Co tvoří tedy samotný příběh?
Příběh je v samotné výrobě. Člověk, který hermelín nakládá, by jinak pravděpodobně seděl doma, nepracoval by, neměl by sociální interakcí. Neměl by moc peněz, jelikož by si je neměl kde vydělat. Nemohl by být sám na sebe pyšný.
„Naložíme téměř všechno.“
Jaké produkty z vaší výroby mohou zákazníci ochutnat?
Jsou to různé typy hermelínů, my říkáme hermošů. Máme speciální pasty, kterými hermelíny prokládáme, a to česnekový nebo s pastou ořechovou, švestkovou, brusinkovou, nivovou a také tvarůžkovou. Nakládáme také balkánský sýr, romadúr, zkoušíme olomoucké syrečky a máme i speciální sýrovou směs. Naložíme téměř všechno. Samozřejmosti je pak česká klasika, utopenci.
„Nemáme konkrétně vymezenou cílovou skupinu, co se týká hendikepu.“
Jaký mají zaměstnanci hendikep?
V našem sociálním podniku Dobroty s příběhem pracují převážně lidé s mentálním postižením. Máme však i zaměstnankyni se zrakovým postižením. Na rozvozy jsme měli pána, který měl jiný hendikep. Nemáme konkrétně vymezenou skupinu. Setkávají se u nás lidé, kteří prostě nějaké postižení mají, ale také lidé, kteří je nemají státem přiznané. Každý z nich má nějaké schopnosti.
Jak s vašimi zaměstnanci pracujete?
Mezi našimi zaměstnanci neděláme rozdíly. Snad jen jediný, který spočívá v náročnosti práce našich vedoucích. Jednak musí udržet určitý obchodní rytmus, ale zároveň musí znát specifika, která přináší zaměstnanci jeho hendikep. Je to u každého jedince jiné. Je důležité zaměstnanci umět vytvořit a přizpůsobit pracovní prostředí tak, aby mu vyhovovalo, aby se cítil dobře. Poté je i jeho pracovní výkon dostatečný k tomu, aby byl podnik ziskový. To je naše práce. S našimi zaměstnanci máme individuální programy, sezení a pravidelné porady, kde si objasňujeme veškeré záležitosti, jak okolo práce, tak i okolo samotného podniku.
S jednotlivými zaměstnanci tady pracujete podle jejich individuálních potřeb a možností?
Ano.
„Zjistili jsme, že lidem s mentálním postižením často dělá problém jemná motorika.“
Mají vaši zaměstnanci možnost nějakého vzdělávání v průběhu zaměstnání?
Jako benefit u nás máme formu vzdělávání, kterou jsme si sami vytvořili a také si ji sami implementujeme. Pracovně se jedná o „cvičení na židlích“. Zjistili jsme, že lidem s mentálním postižením často dělá problém jemná motorika. Často se nám stává, že byli zaměstnanci nervózní z úkonů, které nezvládají, například neumí nakrájet cibuli. Tento způsob cvičení je pro ně velice přínosný. Po roce této metody, již všichni naši zaměstnanci zvládají potřebné úkony spojené s jejich činností. Co se týká přímo vzdělávání, zatím nebyla potřeba. Nabízíme našim zaměstnancům pouze počítačové kurzy. Od zaměstnanců z výroby jsme však dosud žádný požadavek nedostali.
„V současné době máme po Praze zhruba 80 odběratelů.“
Kde jsou vaše produkty k sehnání?
Naše produkty jsou k zakoupení přímo v Davli, v našem občerstvení. Po Praze dovážíme do mnoha různých obchodů, ale především do restaurací. V současné době máme po Praze zhruba 80 odběratelů, ale vozíme už i mimo Prahu. Všechny naše odběratele najdete na webu Dobroty s příběhem, kde je přímo sekce s názvem Kde ochutnat. Na stránkách je také e-shop.
Máte své stálé odběratele. Nicméně spolupracujete s některými sociálními podniky?
Mezi našimi odběrateli jsou Café Na půl cesty, Café Start a Studio Citadela. Na jednorázových akcích a festivalech spolupracujeme také s pivovarem Chříč a Kavárnou Modrý Domeček.
Zaměřujete se na nakládané pochutiny, jako jsou sýry či utopenci, jak jste zmínila, plánujete rozšíření portfolia vašich produktů?
Plánuji, ale více informací neprozradím. Bude se však jednat o produkt, který na našem trhu rozhodně chybí. Bude to hitovka!
„Naše produkty také získaly ocenění Regionální potravina a Česká chuťovka.”
Otázka na závěr: Jak nebo čím byste nalákala nové zákazníky?
Pro ty, kteří naše výrobky neochutnali, tak je vřele doporučuji. Jsou vyhlášené a výborné. Naše produkty také získaly ocenění Regionální potravina a Česká chuťovka. Už tato ocenění svědčí o chuti, proto stojí za to, je ochutnat.