V souvislosti s tím to mi vyvstává myšlenka, vzdělávání vs. vzdělání. Zdá se, že se jedná o totožné téma, ale rozdíl je opravdu zásadní. Definice vzdělání je jednoduchá, jedná se o souhrn znalostí, dovedností a schopností, které lidé získávají prostřednictvím vzdělávání, výuky a studia. Takto alespoň hovoří encyklopedie, tedy co se týká významu. Vzdělávání je určitým procesem, tedy průběhem, kdy je cílem vzdělání. Na našem území je povinná školní docházka, každý jedinec tak získá základní vzdělání, o tom není pochyb. Na každém z nás už je rozhodnutí, zda budeme studovat střední nebo vysokou školu.
Vzdělání každému z nás otevírá brány do světa. Čím vyššího vzdělání člověk dosáhne, tím více možností má. Avšak toto bývá vykoupeno právě velkým úsilím a vypětím, které musíme v průběhu podstoupit. Dovolím si však tvrdit, že pokud člověk vystuduje vysokou školu jaderné fyziky, v přeneseném významu slova není jisté, že bude v životě, alespoň v tom pracovním, úspěšný. Ne vždy je titul nejlepší vypovídací hodnotou, jak je člověk vzdělaný. Nechci se nikoho tímto názorem dotknout, ale stojím si za ním.
Jak jsem již zmiňoval, nejen vzdělání zaručuje úspěch. I člověk se středoškolským vzděláním může dosáhnout daleko vyšších úspěchů než vysokoškolák. A tímto se konečně dostávám ke kýženému tématu, kterým je vzdělávání. Ano, budeme se bavit o procesu vzdělávání. Každý z nás se může vzdělávat a nemusí k tomu využívat žádného vzdělávacího ústavu. Nejjednodušší formou je samostudium, koupím si zajímavou knížku nebo se podívám na pár zajímavých dokumentů. Spoustu informací může člověk čerpat právě z těchto zdrojů. Ale nejsou však jediné, dalšími možnostmi je cestování, kultura, ale také různá školení či kurzy, u kterých se však počítá již s nějakou vstupní investicí. Vzdělávání je proces, který nás provází celým životem. Je proto nesmírně důležité na sobě samém pracovat a nezakrnět. U nás mladých je to samozřejmě jinak, než je tomu u lidí starých, ale čeká nás to všechny. Existuje mnoho způsobů vzdělávání, každému vyhovuje jiný způsob, někdo musí číst, někomu vyhovuje poslech, jiný raději navštíví přednášku či školení. Nyní se opět dostávám k dalšímu tématu, které chci v rámci tohoto blogu rozebrat. Tímto tématem je vzdělávání u lidí s hendikepem. Prosím, budeme se bavit už pouze o vzdělávání, jelikož vzdělání jsme řešili dostatečně.
Člověk s hendikepem dokáže velmi dobře klamat tělem. Většina populace v naší republice je nasycena různými předsudky a díváme se určitým směrem. V komunitě lidí s hendikepem se pohybuji již několik let. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že jsem se nejednou mýlil v člověku, který je jen pro představu třeba na vozíku. To mě rychle naučilo neposuzovat lidi podle jejich vzhledu, už to dlouho tedy nedělám. I člověk na vozíku může být vzdělaný, mít titul a být velmi úspěšný. Mám několik takových kamarádů, kterých si tímto velice vážím. Vážím si však všech svým kamarádů a přátel, které ve svém okolí mám. O to více však obdivuji jejich pokoru a přístup k životu. Každý si v životě může najít způsob, který jemu vyhovuje, co se týká vzdělávání.
V této souvislosti mi ještě vyvstává myšlenka v rozdílech vzdělávání. Samozřejmě je tomu jinak u člověka s hendikepem, než u zdravého jedince. Spolu s hendikepem jde ruku v ruce také množství specifických potřeb, které jsou zapotřebí k funkčnímu procesu. Může vás však napadnout opět ona myšlenka proč? Proč se vzdělávat? Pořád vám to není jasné a potřebujete k tomu vysvětlení? Chápu, sám osobně věřím více informacím, které si kromě poslechu mohu také přečíst. Proto mám pro vás super nabídku. Stáhněte si e-book 6x PROČ VZDĚLÁVAT OZP. Přesvědčte se, jak to opravdu je.